Distrikt skole

Samarbejde med distriktsskolen: Ålykkeskolen.

Vores overordnede mål for børnene i storegruppen:

Alle børn føler sig kompetente og klar til at starte i skole.

De glæder sig, er forventningsfulde, har selvtillid, og føler sig trygge ved overgangen til skolen.

Børnene oplever en sammenhæng mellem daginstitution og skole.

I Midtbyens børnehus samler vi alle kommende skolebørn i en gruppe efter sommerferien midt i august. Alle børn kommer således til at gå fast hver dag i vores Storegruppe i 7 måneder før de skal I Glidende Overgang på skolen

Vores naturlige valg af folkeskole er Ålykkeskolen, så det er også dem vi har mest samarbejde med.

Samarbejdet foregår via møde mellem skolens ledelse, Midtbyens ledelse, skolens personale,

Midtbyens personale og distriktets institutioner. Vi mødes en del gange om året, og dette samarbejde er en del af et årshjul, som skole og Midtbyens Børnehus har lavet sammen med de andre institutioner, som også hører til Ålykkeskolen.

Personalet i storegruppen er meget bevidste om, at deres arbejde i storegruppen har stor betydning for børnenes gode overgang til skolen.

En storegruppe af høj kvalitet, giver børnene en bedre start i skolen.

Høj kvalitet i det pædagogiske arbejde i storegruppen, er på mange måder ens med høj kvalitet for alle de andre børn i Midtbyens Børnehus, men i storegruppen arbejder vi derudover også med den gode overgang til skolen.

Børnene skal være trygge ved at skulle begynde i skole, og trygheden kommer blandt andet gennem viden og kendskab til skolen.

Mange besøg på Ålykke skolen, er en vigtig del af dette mål. Børnene skal kende deres skole ude som inde, hilse på lærerne i indskolingen, og kende de fysiske rammer.

En anden vigtig ting, er den røde tråd mellem Midtbyens Børne og skolen. Derfor arbejder vi også med overgangsmarkører, og har flere steder en praksis og pædagogik som er magen til børnehaveklassen.

Nogle eksempler på dette kan være: Børnene læser/får læst de bøger som børnehaveklassen tager udgangspunkt i, i deres undervisning.

Børnene lærer at gå på række på samme måde som de gør i skolen, og de voksne klapper i hænderne når børnene skal være stille, på samme måde som man gør i børnehaveklassen.

Vores storegruppe er ikke en for-skole hvor børnene bruger meget tid på skolelignende opgaver.

Mange børn i skolegruppen, er dog meget interesseret i at løse nogle små opgaver, og derfor tilbyder vi også dette.

I storegruppen har vi fokus på fællesskab, sociale relationer, medbestemmelse, at udvikle børnenes selvværd og selvtillid. Det sker gennem leg og samvær med andre børn på samme alder, samt forskellige pædagogiske aktiviteter gennem hele dagen.